En Residència-Besòs creix: set instituts participen en l’edició 2024/2025.
27 de novembre de 2024. Coincidint amb l’inici del curs escolar 2024/2025, arrenca una nova edició d’En Residència, la 16a des que es va iniciar aquest programa de desenvolupament de processos de creació artística en instituts públics. Impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, el curs passat En Residència va traspassar els límits de la ciutat de Barcelona gràcies a la col·laboració amb el Consorci del Besòs, podent aterrar en quatre instituts situats a Sant Adrià de Besòs, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Montcada i Reixac.
Enguany, En Residència-Besòs creix, arribant gairebé a duplicar el nombre de centres participants: set instituts formaran part d’aquesta segona edició, acollint a vuit artistes de diferents disciplines a les seves aules, i comptant amb el suport de quatre equips de mediació. Durant tot el curs, els i les artistes treballaran conjuntament amb un grup d’alumnes i els seus docents per a desenvolupar un projecte artístic que culminarà en una presentació pública.
A Sant Adrià de Besòs s’uneix al programa l’Institut-Escola La Mina amb els artistes Héctor Plaza i Agnès Sales, companyia enfocada en la dansa urbana, i repeteix l’Institut Manuel Vázquez Montalbán, aquesta vegada amb l’il·lustrador Joan Negreescolor.
A Badalona participa per primera vegada l’Institut Barres i Ones, que treballarà amb l’artista Laura Llaneli, situada entre les arts visuals i l’art sonor, i repeteix l’Institut-Escola Turó d’En Caritg, que acollirà a l’artista i dissenyadora Sara de Ubieta.
A Santa Coloma de Gramenet repeteix l’Institut La Bastida, formant un equip amb el ballarí i coreògraf Toni Mira.
A Montcada i Reixac s’uneix al programa l’Institut La Ferreria amb la dramaturga Aina Tur i participa per segona vegada l’Institut La Ribera, comptant aquesta vegada amb l’artista plàstica Natalia Domínguez.
Dels quatre equips de mediació involucrats, dos repeteixen en l’àmbit del Besòs – A Bao A Qu i L’Afluent – i dos són nous: Sala Beckett i La Poderosa.
Com a acte inaugural de la 16a edició d’En Residència, i en el marc de Manifesta 15 Barcelona Metropolitana, el passat 9 d’octubre es van dur a terme una sèrie de “reactivacions” de projectes desenvolupats en edicions anteriors del programa sota el títol “Ressonància Zero”. L’acte es va realitzar en les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs, i va comptar amb la implicació d’alumnes, exalumnes, artistes i docents, així com amb la presència de diversos grups d’alumnes de l’actual edició d’En Residència.
Superada aquesta primera fase d’aterratge i de posada en comú entre artistes, mediadors i alumnes, posem la mirada al febrer, mes en què es realitzaran les primeres sessions obertes – un format pensat per a compartir els processos de creació amb el professorat de cada centre educatiu .