Principals activitats i serveis

El Consorci té com a finalitat facilitar la unitat d’acció pública i la coordinació en el seu àmbit territorial, en el marc de l’Agenda Besòs, que és l’instrument de referència per a l’acció compartida entre totes les administracions implicades. El Consorci ha de vetllar per l’impuls i la coordinació de les accions que se’n derivin. A aquest fi, el Consorci assumeix competències en relació amb la prestació de serveis públics, la formació del planejament urbanístic, la seva gestió, l’execució i conservació d’obres ordinàries i d’urbanització, i en relació amb l’elaboració i execució de projectes en l’àmbit econòmic, social, tecnològic i cultural. Dins aquestes matèries, té les següents atribucions:

a) Dissenyar, definir, planificar i executar les línies estratègiques i la programació de les activitats.

b) Promoure accions per possibilitar la coordinació i la cooperació que afavoreixi un tractament territorial homogeni.

c) Elaborar propostes per a la realització d’actuacions que tinguin com a finalitat millorar la biodiversitat i garantir la conservació dels espais oberts.

d) Elaborar estudis i treballs encaminats a millorar la qualitat i l’eficiència energètica i ambiental de les trames urbanes de l’àmbit del Besòs, així com treballs i estudis per millorar l’accessibilitat i la mobilitat.

e) Elaborar estudis, treballs i projectes i dur a terme actuacions que tinguin com a finalitat impulsar propostes o solucions per a un aprofitament de l’espai públic i dels equipaments millor i transversal.

f) Elaborar estudis, treballs i projectes encaminats a l’atenció a les persones amb la finalitat de combatre la vulnerabilitat urbana i l’exclusió social.

g) Realitzar actuacions d’atenció a les persones en l’àmbit educatiu, cultural, d’inserció laboral, social, d’habitatge, sanitari, de seguretat i de prevenció.

h) Dur a terme actuacions adreçades al desenvolupament econòmic de l’àmbit d’actuació.

i) Organitzar la informació a la ciutadania i proporcionar el suport informatiu, d’avaluació i estadístic als ens consorciats.

j) Emetre l’informe de les sol·licituds relatives a l’atorgament de subvencions i a convenis formalitzats pels ens consorciats amb altres entitats públiques o privades que afectin l’àmbit territorial del Consorci en el seu àmbit funcional.

k) Organitzar i implementar formació contínua i ocupacional.

l) Elaborar, formular i proposar la tramitació dels instruments de planejament urbanístic general i derivat. El planejament urbanístic esmentat ha de tenir una especial cura amb els criteris de sostenibilitat ambiental, i també amb els socioeconòmics i de viabilitat per ordenar les actuacions següents:

  1. La realització de les infraestructures dels sectors d’actuació, així com les del seu litoral i de la llera i els entorns del riu Besòs.
  2. L’establiment de les infraestructures mediambientals, viàries i de connexió, en l’exterior del sector d’actuació, entre les xarxes del propi sector i les generals del territori.

m) Executar el planejament urbanístic aprovat i, en aquest sentit, pot:

  1. Promoure i aprovar inicialment i definitivament la divisió poligonal que no continguin els plans urbanístics, la modificació d’aquesta divisió i la modificació de la divisió poligonal continguda en el planejament urbanístic.
  2. Determinar, en els supòsits en què no estigui ja determinat en el planejament, el sistema d’actuació urbanística (reparcel·lació o expropiació) i la modalitat a aplicar (compensació bàsica, compensació per concertació, cooperació o sectors d’urbanització prioritària), i modificar el sistema o la modalitat, siguin o no establerts pels plans urbanístics, en els termes previstos legalment.
  3. Aprovar inicialment i definitivament els estatuts i les bases d’actuació, en la modalitat de compensació bàsica del sistema de reparcel·lació; aprovar la constitució de les juntes de compensació; aprovar inicialment i definitivament els projectes de reparcel·lació promoguts per les juntes de compensació, amb l’informe favorable dels serveis tècnics municipals corresponents; aprovar els projectes d’urbanització, els complementaris i les operacions jurídiques complementàries de la compensació; designar el representant de l’Administració als òrgans de govern de la Junta de Compensació; rebre les obres d’urbanització executades per aquestes, previ informe favorable dels serveis tècnics municipals corresponents; exigir les responsabilitats de les juntes de compensació i dels seus membres; resoldre els recursos d’alçada que s’interposin contra els acords dels òrgans de les Juntes; aprovar la dissolució de les juntes de compensació i qualsevol altra acció que sigui necessària per executar el projecte de compensació en qualsevol aspecte.
  4. Promoure i aprovar inicialment i definitivament el projecte de reparcel·lació en el sistema d’actuació de reparcel·lació en la modalitat de cooperació, amb l’informe favorable dels ajuntaments que afecti; aprovar les modificacions i/o refoses de la reparcel·lació així com les operacions jurídiques complementàries de la reparcel·lació i declarar la innecessarietat de la seva redacció; liquidar quotes d’urbanització i fer-ne el cobrament; aprovar el pagament anticipat de les quotes en els termes previstos legalment; atorgar el fraccionament o l’ajornament del pagament de les quotes en els termes fixats legalment, i qualsevol altra funció o atribució que sigui necessària per aconseguir les finalitats del sistema de cooperació.
  5. Promoure expropiacions per a l’execució dels sistemes generals o d’algun dels seus elements, per avançar-ne l’execució, per portar a terme actuacions aïllades en sòl urbà o per a la urbanització de polígons o unitats d’actuació complets, mitjançant l’aplicació del sistema d’expropiació; aprovar inicialment la relació de béns i drets afectats per les expropiacions respectives; proposar la designació de beneficiari de les expropiacions; aprovar inicialment els projectes de taxació conjunta, exposar-los al públic i remetre’ls a la comissió d’urbanisme; pagar l’apreuament i prendre possessió de les finques expropiades; aprovar els plecs de condicions per a l’atorgament de les concessions administratives per a l’execució del planejament pel sistema d’expropiació i la seva adjudicació, i qualsevol altra que sigui necessària per al bon fi de les expropiacions.
  6. Ser l’adjudicatari de parcel·les d’aprofitament privat resultants que li corresponguin en qualitat d’administració actuant.
  7. Aprovar projectes d’urbanització, projectes complementaris d’urbanització i projectes d’obra ordinària, juntament amb les modificacions respectives; contractar-ne l’execució; rebre les obres realitzades, previ informe favorable dels serveis tècnics corresponents; resoldre totes les incidències derivades de la contractació, fins i tot les de la interpretació i la resolució dels contractes; liquidar les obres i recepcionar-les en els termes que preveu l’article 169 del Reglament de la Llei d’urbanisme, aprovat pel Decret 305/2006, de 18 de juliol, a l’efecte del lliurament posterior a l’ajuntament corresponent, i qualsevol altra que sigui necessària pel al bon fi de la urbanització. Sens perjudici de l’anterior, els ajuntaments que participen en el Consorci poden exercir les competències expressades.
  8. Dur a terme la conservació de les obres d’urbanització i ordinàries, en els termes fixats legalment.
  9. Establir serveis públics a tot el sector d’actuació amb caràcter general, especialment els que fan referència a la xarxa elèctrica i de telecomunicacions i a centrals de generació d’energia i la seva distribució, prèvia conformitat de les administracions consorciades. Igualment, la gestió d’altres serveis públics dels quals són titulars altres administracions, mitjançant qualsevol forma prevista a l’ordenament jurídic.
  10. Emetre informes previs al lliurament de certificats o informes sobre la qualificació urbanística de les finques i a l’atorgament de llicències urbanístiques i d’activitats que es realitzin com a conseqüència de les noves actuacions urbanístiques, subjectes a la normativa d’aplicació en aquest àmbit.
  11. Acceptar, en nom i benefici dels respectius ajuntaments, els sòls de cessió obligatòria obtinguts en l’execució del planejament
  12. Tramitar, resoldre i executar forçosament els procediments de protecció de la legalitat urbanística que afectin finques classificades com a sistemes dins l’àmbit d’actuació del Consorci.
  13. Promoure i aprovar actuacions urbanístiques d’ocupació anticipada i avançament d’obres d’urbanització quan encara no s’ha iniciat la gestió en un polígon d’actuació urbanística determinat.

n) Dur a terme les accions necessàries per desenvolupar projectes en l’àmbit audiovisual, digital i del videojoc.

o) Elaborar estudis, treballs i projectes i realitzar actuacions que tinguin com a finalitat impulsar projectes vinculats a la indústria cultural.

p) Facilitar espais i infraestructures a entitats i administracions vinculades a les indústries culturals per tal que hi puguin establir equipaments culturals i espais de recerca o de producció de l’activitat cultural.

Les atribucions establertes als apartats m.1) m.2) m.3), m.4) i m.12) anteriors s’exerciten per delegació dels ajuntaments consorciats. Pel que fa als acords d’aprovació de projectes de taxació conjunta, d’urbanització i d’obres ordinàries, se n’ha de donar compte als ajuntaments afectats.

Qualsevol actuació que s’hagi de dur a terme en relació amb les competències descrites als apartats g), k) i m) requereix el títol habilitant que correspongui per part dels ens consorciats afectats. En cas que el títol habilitant no sigui un pla urbanístic, cal un acord exprés de l’òrgan corresponent de l’Administració titular de la competència en raó de la matèria. Aquest acord també és necessari per tal que l’actuació estigui contemplada en el pla d’actuació a què fa referència el darrer paràgraf d’aquest article.

El Consorci, a més a més, pot rebre encàrrecs de gestió i delegacions d’altres administracions públiques, d’acord amb la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, així com de qualsevol llei que resulti d’aplicació.

Les competències del Consorci es determinen per la concurrència dels criteris territorial i funcional.

Les atribucions i delegacions efectuades amb l’aprovació d’aquests estatuts es mantindran durant el termini de durada del Consorci d’acord amb el que determina l’article 7 d’aquests Estatuts i el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, aprovat pel Decret 179/1995, de 13 de juny. En tot cas, és en el marc del pla d’actuació corresponent que s’han de concretar les accions, projectes, línies d’actuació i exercici de competències que ha de dur a terme el Consorci.

© Copyright 2017 | Nota legal | Politica de privacitat